Berlijn bereikt, missie geslaagd - Reisverslag uit Spandau, Duitsland van jan en ada Pappot - WaarBenJij.nu Berlijn bereikt, missie geslaagd - Reisverslag uit Spandau, Duitsland van jan en ada Pappot - WaarBenJij.nu

Berlijn bereikt, missie geslaagd

Door: jan en ada

Blijf op de hoogte en volg jan en ada

05 Juli 2024 | Duitsland, Spandau

Berlijn bereikt, missie geslaagd! Het laatste stukje Mittelland-kanaal de kanaalbrug over de Elbe in de verte zien we hem stromen, Het Elbe-Havel kanaal is iets minder tussen de bomen doorvaren. Even voorbij Maagdenburg bij het plaatsje Burg bij Maagdenburg opnieuw een vrije plek. Er ligt ook al een Nederlandse boot Aquarius die we eerder hebben gezien en ook de boot waarmee we zijn opgevaren keert terug om aan dit plekje te liggen. De andere dag ongeveer gelijk bij de sluis en door naar Genthin bij de Lidl een plekje waar later ook een cruiseschip even afmeert om gasten op te pikken. Op dat plekje hadden we eerst gelegen maar nadat andere bootjes waren weggevaren zijn we iets teruggeschoven. Inmiddels waren er wel weer andere bootjes gaan liggen, die moesten dus even weg! De volgende dag zijn we alleen verder gevaren en met een andere boot de sluis in, daarna de eerste seeën (meren) over je moet dan de kaart er wel bij houden om de juiste route in de gaten te houden. We eindigen bij Brandenburg Stad Marina Hafen en zijn de stad een stukje ingelopen. Prachtige Dom complex met scholen en huizen. Terug bij de haven bleek de Aquarius ook te zijn aangeschoven. Na een praatje bleek dat ook bij hen het hele varen tegenviel. Zij bleven nog een dag en wij gingen met een aantal boten de sluis in. Weer een aantal "seeën" over. Weinig of geen aanmeer mogelijkheden en het weer werd slechter. Bij Ketzin met 3 Nederlandse boten geprobeerd een plekje te vinden, kleine haventjes waar met veel wind niet in te varen is. Even verder zijn wij naar links een zijkanaal in gegaan en vonden een klein haventje met een kade die vrij was, de andere boten zijn rechtsaf gegaan richting Potsdam. Vrijdagmorgen op weg voor de laatste 34 km naar Berlijn. Opnieuw een aantal "seeën" over weer goed in de gaten houden waarheen. Op sommige "seeën" mag je met een motorboot niet komen, bij andere vaar je middendoor en zijn er stukken waar het naar 0,80 cm diep is en je dus niet kunt varen. Via de Untere Havel Wasser Strasse kom je door de Jungfernsee op de Havel het grootste en langgerekte meer bij Spandau uit. Daar eerst nog even diesel getankt aan een bunkerboot, Nog een sluis door en om de hoek bij de Zitadelle een gemoedelijk klein haventje met een mooie plek voor ons. Hier blijven we tenminste 2 nachten om Spandau te bekijken en door Berlijn heen te gaan varen,

• 06 Juli 2024 - 10:32

Cor:

Mooi dat jullie Berlijn bereikt hebben met misschien meer onderbrekingen als gepland.

het blijft een hele klus om alles vooruit te plannen en de juiste wateren te bevaren.

Als jullie halverwege op de terugweg zijn nemen we contact met jullie om te komen.

veel vaarplezier voor de komende tijd.

• 06 Juli 2024 - 13:44

John. :

Je kunt nog proberen om voor de wedstrijd van oranje van vanavond kaartjes te regelen. Waarschijnlijk wel duur!

En anders gewoon je oranje shirt aan en meedoen met de oranje-stoet richting het stadium: van links naar rechts nog even oefenen!

• 06 Juli 2024 - 15:09

Madelon:

yeah! Eindelijk (bijna) Berlijn bereikt! Jullie zijn vast nog nooit zo dicht bij het EK geweest! Hangen de oranje vlaggetjes al?!

olé olé, hup met de oranje Mars mee! [e-1f981][e-1f1f3][e-1f1f1][e-1f9e1]

veel plezier in Berlijn! [e-1f618]

• 09 Juli 2024 - 16:47

Piet En Wil:

Mooi dat jullie je doel bereikt hebben komt het toch nog goed. De aanhouder wint. Heel veel plezier daar en een voorspoedige vaart verder.