Het Mittellandkanaal - Reisverslag uit Haldensleben, Duitsland van jan en ada Pappot - WaarBenJij.nu Het Mittellandkanaal - Reisverslag uit Haldensleben, Duitsland van jan en ada Pappot - WaarBenJij.nu

Het Mittellandkanaal

Door: jan en ada

Blijf op de hoogte en volg jan en ada

30 Juni 2024 | Duitsland, Haldensleben

Het Mittelland kanaal is lang, recht en saai. De eerste nacht hebben we in een klein zijarmpje overnacht zonder voorzieningen, wel rustig. Daarna door weer een zijarm in naar jachthaven Osnabruck. Daar hebben we heerlijk gegeten bij het jachthaven restaurantje, een kleine schnitzel die behoorlijk aan de maat was met frites en salade. De volgende morgen vroeg op de fiets naar de stad, die was zo'n 14 km verder. Wat rondgelopen en stuitte op een feestelijke stoet met orgeltje die "de Stoppelmarkte in Vechta" aanprezen met stickers een snoepjes. Dat was voor ons te ver weg! Met de middag terg bij de boot kregen we de vraag om te vertrekken want er kwamen al weer andere gasten aan. We zijn gestopt bij een vrije ligplaats in een soort van uitsparing, er lag al een bootje maar daar hebben we niemand op gezien, later schoof er nog een zeilbootje bij uit Kroatië. Volgende stop Bad Essen aan een vrij nieuwe haven direct naast winkels, even boodschappen gedaan. Bij navraag bleek dit een prijzige haven, dus door naar de andere. Veel regenbuien gehad daar echter de voorspelde storm bleef uit. De volgende stop MYC Mindener Yacht Club plaatsje voor een nacht, onze bedoeling om de volgenden dag naar Minden te fietsen ging helaas niet door we moesten voor 11 uur al weg zijn. We varen bij Minden over de kanaalbrug over de Weser. Weer een vrije ligplaats bij Tanse waar later ook nog een Duitse boot aanschuift. (zien liggen, doet liggen?) De andere dag maandag 24 juni diesel getankt bij een bunkerstation. We zoeken een vrije ligplaats bij Hannover, het is te warm om in de jachthaven te gaan liggen en de stad in te gaan. Helaas wordt er aan de overkant gewoon gewerkt (wat we niet zien maar wel horen). Wat een herrie staal-schroot? De sluis komt in zicht 15 meter omhoog met water wat vanuit het midden omhoog komt (gebruik van spaarbekkens) geeft de nodige stress. Eerst moeten we even (ruim een uur) wachten als we worden opgeroepen achter 2 beroeps aan te sluiten zijn er inmiddels 2 andere sportboten bijgekomen. In de sluis kunnen we de boot maar net aan houden (alles op een bolder, meer is er niet) en overpakken. Bij Senhde schuiven we alle drie aan de buitensteiger, de prijs is gunstig alles inclusief en met wasmachine zodat wat achterstallige was kan worden weggewerkt. Geen droger maar het weer is bloedheet dus die was droogt vanzelf. We besluiten er een extra dag te blijven terwijl e anderen verder gaan. Donderdag 27 juni we zoeken weer een vrije plek dit keer bij een overslaghaven. Er ligt al een ander Duitse boot. Er is slecht weer voorspelt maar het valt mee een paar druppels en wat onweer! Later schuift er voor ons een beroeps aan de kant, en daarna komt er nog een tussen die beroeps en ons liggen, krap lijkt het maar het past! De beroeps varen tot laat door en gaan vroeg verder! Vrijdag weer door ditmaal een vrije plak bij Rühen. Dit is waar vroeger de grens liep tussen de beide delen van Duitsland. 's avonds op de fiets naar Rühen een klein dorp weinig interessants te zien. Zaterdag gaan we richting Calvorde en eindigen weer op een vrije plek bij Büllringen. Ook dit is een klein dorp. Zondag vroeg door naar Jachthaven Haldensleben in de hoop dichtbij diesel te kunnen tanken. Bij de jachthaven hebben ze een karretje dat je mag gebruiken, het is echter wel de brug op het kanaal over en 21 minuten lopen. We kunnen nog wel even wachten met tanken! Zijn wel de stad in geweest helaas op zondag is er behalve wat horeca niets open. Op de terugweg kregen we net voor de brug een hevige bui op ons kop, gauw de brug over om aan de andere kant even onder de brug te schuilen. Als we bij de jachthaven aankomen is alles weer opgeklaard. Het blijft echter wel halen en brengen dan weer droog dan weer een fikse bui. Vandaar dat we dit verslag nu schrijven, eerder was het veel te mooi weer om binnen aan de tablet te werken. Inmiddels nog 163 km te gaan naar Berlijn. Morgen het laatste stukje van dit kanaal met een kanaalbrug over de rivier de Elbe. Dan een sluis met 20 meter verval. Dan zitten we op het Elbe-Havel kanaal. Bij het volgende schrijven hopen we in Berlijn te zijn. Liefs van ons XXX.

• 30 Juni 2024 - 21:11

TON EN MIRJAM BOERE :

wat een verhaal - af en toe zon en dan weer een bui ... succes nog met de sluizen.. en hopen dat jullie Berlijn goed bereiken ... misschien krijgen jullie nog iets van t voetbal mee ... HUP HOLLAND HUP !! 14 JULI ? NEDERLAND IN DE FINALE IN BERLIJN ????

GROETJES VAN TON EN MIRJAM

• 01 Juli 2024 - 09:10

Herman En Elly:

Lieve allebei, het lijkt allemaal niet van een leiendak te gaan.....gaan jullie dezelfde weg terug?

Volgens ons zijn jullie alweer aan de volgende reis toe. Wij zijn ondertussen verhuisd en het huis verkocht. We rijden nu tussen Putten en ons nieuwe huis. Een zorg minder. Ons nieuwe huis voelt fantastisch aan.

Nou lieverds hoop dat jullie wat meer meevallers hebben.....en pas op voor Duitse Herders en zet de fietsen ops slot.....

Liefs van ons