Berlijn door Ja/Nee - Reisverslag uit Brandenburg an der Havel, Duitsland van jan en ada Pappot - WaarBenJij.nu Berlijn door Ja/Nee - Reisverslag uit Brandenburg an der Havel, Duitsland van jan en ada Pappot - WaarBenJij.nu

Berlijn door Ja/Nee

Door: jan en ada

Blijf op de hoogte en volg jan en ada

10 Juli 2024 | Duitsland, Brandenburg an der Havel

Berlijn door ja of nee of toch wel? Ons werd onderweg door een Duitse schipper aangeraden om de Spree vroeg te varen vertrek 8.00 uur. Om half 8 zondagmorgen konden we vroeg mee met een beroeps de sluis in, daarna direct op de hoek de Spree op. Na een uur varen kwamen we bij de volgende sluis, die bij nader inzien stuk was, we konden niet anders dan de route terug te varen naar de locatie waar we begonnen waren! Verloren uren! We moesten de route andersom varen. Eenmaal op de Spree viel het ons mee hoe druk het was! We vonden een plekje waar je 24 uur mocht liggen om zo de rondvaartboten te mijden, Morgen weer vroeg verder dan zijn we de rondvaartboten voor want die beginnen pas om 10.00 uur. Dan kunnen we op ons gemak wat rondvaren en foto's maken en inderdaad toen we de sluis naderde kwamen de eerste rondvaartboten uit hun stalling. Eenmaal door de stad heen hebben we een zijtak genomen van de Spree naar het Teltowkanaal, deze loopt aan de andere kant langs Berlijn. Daar stond ook een stremming op de planning maar die konden we voor zijn. We vonden een leuk klein haventje. Waar wel regelmatig een trauma helikopter over vloog, bleek op de andere oever zijn landingsplek te zijn. Vanaf dit haventje varen we de andere dag richting Potsdam ook hier waren we vroeg vertrokken omdat het 32 graden zou worden, maar helaas kwamen we weer bij een sluis die in "storing" lag daar hebben we drie kwartier gewacht voordat we door konden naar Potsdam. Langs de route dure grote huizen (lijkt de Baambrugse Zuwe wel). Direct op het meertje vonden we een plekje in een kleine jachthaven en zijn daarna meteen de stad in gegaan, met weer veel mooie oude gebouwen "het Hollands viertel". Bij terugkomst hebben we maar een duik genomen in de "Tiefersee" Vandaag zijn we echt begonnen aan de route terug! kwart voor 7 al onderweg want er wordt slecht weer voorspelt voor vanmiddag! We zijn heel stilletjes losgegaan, de buurman lag op een stoel in zijn deuropening te slapen. 's morgens vroeg zien we een zwijn langs de waterkant en een hertje. Helaas voordat we de camera hebben verdwijnen ze uit het zicht. Het door ons geplande plekje aan een walkant kunnen we niet vinden dus varen we door en krijgen toch met het slechte weer te maken. Het regent flink en de bliksem en donder trekken maar net om ons heen. We eindigen weer in Brandenburg an den Havel, zelfde plekje als eerde een mooie (dure) jachthaven van alle gemakken voorzien, douches wassen en wifi. Eerst 's middags nog naar de stad gefietst een iets andere wijk maar eindigde weer bij het tentje bij de Dom voor een biertje. Terwijl ik dit verslag zit t typen regent het lekker door. De was zit in de machine en kan later in de droger! Straks gaan we de wedstrijd van Nederland tegen Engeland kijken op de laptop.

liefs van ons uit een broeierig Brandenburg an den Havel.

• 11 Juli 2024 - 21:34

Herman En Elly :

Wat een avontuur weer zo te horen is het in Holland nog niet zo slecht geregeld maar wel jammer dat we verloren hebben van Engeland nog veel plezier in Duitsland en een behouden vaart

• 11 Juli 2024 - 21:41

Madelon:

Het blijft leuk om jullie verslagen te lezen! Deze reis is er wel eentje vol met stremmingen zeg… nu geen droogte of te lage waterstanden maar sluizen en bruggen in onderhoud; en dat juist net in het hoogseizoen!?

gelukkig hebben jullie het doel; Berlijn wel kunnen behalen. Nu rustig aan terug; maar nog lang niet naar huis!

• 12 Juli 2024 - 17:13

John En Monique Boere:

Ja, het doel is gehaald, maar met de nodige hindernissen!

Het is weer een leuk verslag om te lezen en wat fijn om jullie zo te kunnen volgen.

groeten John en Monique

• 12 Juli 2024 - 17:51

Herman En Elly Veldhoen:

Lieve Ada en Ab,

Het zit tegen met de sluizen en het Oranje elftal was al niet beter al hoe wel die criminele scheidsrechter, eerder voor matchfixing veroordeeld heeft meegeholpen aan onze ondergang. Het leven gaat gewoon door.

Dus is het herfst in Nederland.

We kijken uit naar wat [e-2600].

Op naar jullie verdere avontuur.

Groetjes Elly en Herman