We zakken! - Reisverslag uit Decize, Frankrijk van jan en ada Pappot - WaarBenJij.nu We zakken! - Reisverslag uit Decize, Frankrijk van jan en ada Pappot - WaarBenJij.nu

We zakken!

Door: Albert-Jan en Ada

Blijf op de hoogte en volg jan en ada

20 Juni 2019 | Frankrijk, Decize

Bij Baye zaten we op een 250 meter boven de zeeniveau. Vanaf nu gaan we dalen. Als eerste door de sluis, 14 te gaan vandaag, waarvan 2 dubbel en 1x 3 aaneengesloten. We zakken 31,74 meter naar Châtillon-en-Bazois. Dag erna oponthoud bij de sluis, we moeten wachten op 2 boten van de andere kant en als we dan in de sluis liggen wordt ons duidelijk gemaakt dat er achter ons nog een aan komt waarop de sluismeester wil wachten. Op gegeven moment gaat hij in zijn autootje kijken waar de boot blijft en komt even later terug met de melding dat de boot nog te ver weg is, dat ie toch gaat draaien. al met al een flinke tijd wachten.Na 7 sluizen houden we het voor gezien. Een mooi plekje met info en streekwaren. Ook nog iets van een kunstenaarsmarkt. Vandaag weer 13,98 meter gezakt. Door naar Cergi-la-Tour 9 sluizen 22 km. De sluizen liggen nu al verder uit elkaar. Weer ruim 18 meter gezakt. Bij Cergi-la-Tour een rustdag gehouden en naar boven gelopen, er staat een Maria beeld dat al van ver zichtbaar is. Ook is er een fraai kerkje met een mooi aangelegd pad naar beneden waar zich nog een bron bevindt. Dan het laatste stuk van 18 km met 5 sluizen naar Decize, waar we een klein stukje op de Loire varen, de oorspronkelijke rivier, hier stopt het Canal de Nivernais. We hebben er 174 km op gezeten met 81 opgaande en 35 afgaande sluizen.
Morgen een deel van Canal latéral à la Loire. Van Decize tot Digoin 68 km met 17 sluizen. We zijn al even gaan kijken bij de sluis waar we hierop komen, het water wordt al breder.

P.s. We hebben nog wat foto’s toegevoegd bij het vorige verhaal van de sluizentrap en tunnels

• 21 Juni 2019 - 06:53

Mirjam:

wat leuk om elke keer jullie verhaal te lezen en
    mooie foto's hoor en wat een belevenis al die sluizen
    geniet er nog van
    groet ton en mirjam

• 21 Juni 2019 - 07:10

Ton Boere:

Leuk om elke keer jullie verslag te lezen. Zo te zien moet er wel een goede kapitein en 1ste matroos op de boot zitten om alles in goede vaart te houden. Gr Ton

• 21 Juni 2019 - 10:26

Paul:

Hey Appie en Ada het blijft toch elke keer weer leuk om al jullie verhalen en foto,s te bekijken.
    heerlijk net of we elke keer weer een stukje zijn mee geweest. ga zo door . wat een heerlijke vakantie zo.
    Toppie hoor.