Zwoegen. - Reisverslag uit Chaumont, Frankrijk van jan en ada Pappot - WaarBenJij.nu Zwoegen. - Reisverslag uit Chaumont, Frankrijk van jan en ada Pappot - WaarBenJij.nu

Zwoegen.

Door: Ada

Blijf op de hoogte en volg jan en ada

13 Augustus 2015 | Frankrijk, Chaumont

Na Chalon-sur-Saone verder de Saonne op. De eerste stopplaats is Verdun-le Doubs wat een oud historisch plaatsje is. Menig veldslag heeft hier plaatsgevonden. Mooie ligplaats al moesten we achteruit aan de steiger en boten tegen elkaar aan. Daarna naar Seurre en St. Jean-de-Losne en Auxonne. Na Auxonne begonnen we met mooi weer aan het voor ons nieuwe kanaal Champagne et Bourgonge of ook wel genoemd Canal de Marne et Saonne. Het is gedaan met de rust. Klein canal en doordat er weinig mogelijkheden zijn om aan te leggen (met stroom) hebben we soms wel 24 sluizen per dag over zo'n 30 kilometer. Eerst stroomopwaarts, daarna een bijna 5 kilometer lange tunnel die je wel zelf mag varen. Dan weer stroomafwaarts. Bij Langres gestopt en de op 130 meter hoogte liggende stad bekeken in de regen. 's Morgens al regen en tegen de middag leek het droger te gaan worden dus hup op de fiets de steile helling beklommen (puf puf). Toch was het de moeite waard al is het veel leuker om het met droog weer te doen. De volgende dag maar een klein stukje verder naar Rolamport, een klein dorpje met een hele mooie aanlegplaats. De andere dag verder samen met een frans schip. Weer 15 sluizen die met de hand bediend worden door jongens en meisjes die op een brommertje met je mee rijden. Stopplaats Chaumont dat ook weer een eind hoger op de berg ligt. RUSTDAG: plaatsje bekijken, boodschappen doen en natuurlijk ook weer de was.

• 14 Augustus 2015 - 09:47

Petra:

Misschien maar goed ook, kunnen jullie langzaam weer een beetje wennen aan de Nederlandse hectiek ;)
    Nog steeds leuk om met jullie mee te lezen !

Liefs
    Petra (en Paul natuurlijk)

• 14 Augustus 2015 - 12:51

Nico En Aly Van Der Linden:

Zo te horen gaat het allemaal naar wens? Af en toe hard werken met zoveel sluizen maar wie iets wil zien moet er toch wat voor dan toch, het is zeker erg leuk jullie belevenis op deze manier te volgen .wij wensen jullie nog weer veel vaarplezier tot de volgende verslag.
    Groeten Nico en Aly

• 14 Augustus 2015 - 19:47

Erna:

Leuk verslag weer.
    Ja en de sluizen moet je gewoon doorheen.
    Een uurtje langer maakt toch niet uit op zo,n reis???
    hier staan de stoplichten ook nog steeds op rood als we aan komen rijden!!

• 16 Augustus 2015 - 15:07

Monique Boere:

Hoi,
    Leuk om wat van jullie reisavontuur te lezen.
    Dat is flink werken zeg! Een paar sluizen lijken me leuk, maar zoveel....
    Gelukkig hebben jullie geen haast en alle tijd, dus blijf relaxed.
    Straks kom je vanzelf weer in het oude ritme van verplichtingen en moet er meer rekening gehouden worden met de 'klok".
    Geniet van de terugreis en groeten van ons allemaal!
    Monique